Dofinansowanie do procedury in vitro 2023/2024

wsparcie miejskie  Olsztyn    wsparcie wojewódzkie – województwo warmińsko-mazurskie

Uwaga Białystok – dofinansowanie in vitro!

urolog męskie sprawy
kółko 28.04.23.

Urolog czy androlog - do którego lekarza iść?

Męskie problemy intymne występują niemal tak samo często, jak kobiece. Panowie jednak się ich wstydzą i długo ukrywają, zamiast po prostu iść do lekarza po pomoc. Sama świadomość, że ktoś obcy będzie oglądał i dotykał ich penisa, sprawia, że wolą pocierpieć i próbują przeczekać. Dziś zatem spróbujemy przekonać was do zmiany podejścia i wyjaśnimy, dlaczego nie warto odwlekać wizyty.

Na początek przypomnijmy, że przy większości dolegliwości czas działa na naszą niekorzyść. Ból przy sikaniu albo podczas stosunku, czy objawy typu krwawienie lub zmiany skórne powinny skłonić do pilnego kontaktu z lekarzem. Tych mniej dokuczliwych również nie warto bagatelizować. Nawet banalna infekcja, gdy zostanie zaniedbana, może się przerodzić w poważniejszy problem. Czasem odkładamy wizytę licząc, że samo minie, ale bywa i tak, że po prostu nie wiemy, do jakiego lekarza iść, gdy pojawi się problem z prąciem, pieczenie podczas sikania, albo zaburzenia libido czy osłabienie potencji.

Do jakiego lekarza iść z męskim problemem

Odpowiedź na to pytanie jest prostsza, niż się wydaje. Zacznij od wizyty u swojego lekarza rodzinnego. Wiele problemów daje tak specyficzne objawy, że nawet on, w prosty sposób, będzie w stanie im zaradzić. Jeśli nie, może zlecić dodatkowe badania laboratoryjne, a gdy uzna, że konieczna jest konsultacja ze specjalistą, wystawi odpowiednie skierowanie. Jeśli chcesz skorzystać z publicznej służby zdrowia bez skierowania i tak się nie obejdzie. Zatem zaczynamy od lekarza pierwszego kontaktu.

Ponieważ jednak czas oczekiwania na urologa na NFZ bywa bardzo długi, wielu chorych od razu decyduje się na wizytę prywatną. Wówczas skierowanie nie jest potrzebne. Trzeba tylko wiedzieć, do którego lekarza się umówić — urolog, czy androlog?  Tu zaczynają się schody, bo choć obaj zajmują się męskimi sprawami, to jednak każdy z nieco innej strony.

Czym się różni androlog od urologa

Obaj specjaliści zajmują się problemami układu moczowo-płciowego. Urolog jednak bardziej od strony moczowej i może leczyć zarówno kobiety, jak i mężczyzn, zaś androlog leczy problemy natury płciowej i to wyłącznie u panów.  W uproszczeniu androlog jest więc męskim odpowiednikiem ginekologa.

U kobiet układ rozrodczy i moczowy są oddzielone, a najczęstsze dolegliwości w obu przypadkach dość specyficzne. Stosunkowo łatwo więc ocenić, czy ich przyczyną jest infekcja układu moczowego, czy raczej infekcja intymna. U mężczyzn oba układy mają części wspólne, więc czasami trudno od razu stwierdzić, czy ból prącia albo problemy z sikaniem, to objaw zapalenia cewki moczowej, czy może jakaś choroba weneryczna.

Co leczy urolog u mężczyzn

Urolog leczy choroby układu moczowego objawiające się m.in.:

• zbyt częstym lub utrudnionym oddawaniem moczu,
  • nietrzymaniem moczu,
  • bolesnymi stosunkami,
  • dolegliwościami ze strony prostaty,
  • zmianami w okolicy narządów płciowych,

Diagnozuje też ostre infekcje objawiające się podwyższoną temperaturą ciała, bolesnym oddawaniem moczu, krwawieniem i innymi wypływami z dróg moczowych. W obrębie jego zainteresowanie znajdzie się więc kamica nerkowa, nowotwory pęcherza i prostaty oraz wszelkie zmiany w okolicy jąder i prącia.

Czym zajmuje się androlog

Andrologia to specjalizacja wywodząca się z urologii i ograniczająca się do kwestii płciowych. Zajmuje się więc głównie diagnozowaniem i leczeniem niepłodności, zaburzeń seksualnych o podłożu hormonalnym oraz ogólnie męskimi sprawami płciowymi. Do androloga trafią więc zarówno młodzi mężczyźni z wadami rozwojowymi narządów rozrodczych, np. stulejką, czy zbyt krótkim wędzidełkiem, jak i panowie ze spadkiem libido, czy zaburzeniami erekcji lub przedwczesnym wytryskiem, a także ci, którzy bezskutecznie starają się o dziecko lub borykają z objawami andropauzy. Andrologia to jednak wciąż dość rzadka specjalizacja, a lekarze tej specjalności najczęściej pracują w klinikach leczenia niepłodności.

Do androloga powinni zgłosić się również panowie, którzy muszą poddać się leczeniu onkologicznemu. Terapia może bowiem upośledzać płodność, więc warto ją zabezpieczyć na wszelki wypadek. Na czym to polega dowiesz się w zakładce oncofertility.

Jak wygląda wizyta u urologa i androloga

Do wizyty u urologa nie trzeba się specjalnie przygotowywać. Wystarczy zadbać o higienę osobistą i ewentualnie przygotować wyniki badań, jeśli jakieś mamy. Warto również spisać sobie dolegliwości i pytania do lekarza, w razie, gdyby w gabinecie trudno było zebrać myśli. Z doświadczenia wiemy, że często tak bywa.

Wizyta zwykle składa się z kilku etapów:

• Wywiad kliniczny

Lekarz rozpoczyna wizytę od rozmowy, podczas której będzie się chciał jak najwięcej dowiedzieć o twoim stanie zdrowia. Oprócz oczywistego pytania o dolegliwości, z jakimi się zgłaszasz, zapyta cię również o tryb życia i dietę, a także o jakość i częstotliwość współżycia. Może pytać o przebyte w przeszłości choroby układu moczowo-płciowego, obciążenia rodzinne, a nawet o to, jak przebiegało twoje dojrzewanie płciowe.

• Badanie fizykalne

Kolejnym etapem wizyty jest badanie, podczas którego lekarz oceni budowę ciała, owłosienie, omaca jamę brzuszną, klatkę piersiową oraz obejrzy twoje prącie, jądra i skórę w ich okolicy. Będzie chciał też zbadać jądra i najądrza, sprawdzić, czy nie są powiększone, obrzęknięte i tkliwe. Jeśli uzna to za stosowne, przeprowadza również badanie prostaty.

• Badania laboratoryjne i diagnostyka

Jeśli powyższe nie pozwala na postawienie diagnozy, zaleca wykonanie dodatkowych badań laboratoryjnych, diagnostykę obrazową lub kieruje na dalsze konsultacje.

Wizyta u androloga wygląda podobnie, choć prawdopodobnie będzie on bardziej zainteresowany kwestiami hormonalnymi i tymi związanymi z życiem seksualnym niż bezpośrednio z układem moczowym.

Kiedy iść do urologa

Jeśli obserwujesz u siebie problemy z oddawaniem moczu, ból przy sikaniu, czy krew w moczu, jak najszybciej zgłoś się do lekarza. Czasem powodem jest zwykła infekcja, ale równie dobrze może to być objaw poważnej choroby, z nowotworem włącznie. Nie radzimy bagatelizować również mniej dokuczliwych objawów, które pojawiają się na skórze, w okolicy narządów płciowych, czy nawet w postaci nieprzyjemnego zapachu. Zaniedbane infekcje intymne mogą się przerodzić w dużo poważniejsze kłopoty.

Zacznij jednak od swojego lekarza pierwszego kontaktu — on zdecyduje czy potrzebny jest specjalista.

Jeśli dokuczają ci zaburzenia erekcji i obniżone libido, a do tego czujesz nieuzasadniony innymi czynnikami spadek energii i wahania nastroju — problem może wynikać z niedoboru testosteronu. To wskazanie do wizyty u androloga.  Te problemy mogą być jednak spowodowane innymi problemami i gdy androlog wykluczy kwestie hormonalne, konieczna może okazać się pomoc psychologa albo seksuologa.

Jeśli zaś od dłuższego czasu starcie się o dziecko, warto zbadać swoje nasienie. Jeśli okaże się, że to obniżona jakość nasienia jest przyczyną niepowodzeń, androlog podpowie, w jaki sposób ją poprawić. Gdy zaś to nie wystarczy, pokieruje dalszymi krokami, abyście wkrótce mogli cieszyć się potomstwem.