Czy jesteś

jedną z 10*

Szacuje się, że na świecie aż jedna na dziesięć kobiet cierpi z powodu endometriozy. To przewlekła i nieuleczalna choroba, która może przyczynić się do niepłodności. Częstymi oznakami endometriozy jest silny ból, jednak choroba ta często przebiega bezobjawowo. Już dziś zatroszcz się o zdrowie Twoje i Twoich najbliższych, zgłoś się na badanie diagnostyczne i dowiedz się jak skutecznie walczyć z chorobą.

Endometrioza

przyczyny niepłodności

Endometrioza to choroba, która może przyczynić się do niepłodności lub ostatecznie doprowadzić do bezpłodności. To przypadłość, którą diagnozuje się u ponad jednej trzeciej pacjentek zgłaszających problemy z zajściem w ciążę.

Niestety, jest to choroba nieuleczalna, której przyczyny nie są dokładnie znane. Pośród najczęstszych z nich podaje się zazwyczaj czynniki

- genetyczne,

- alergiczne,

- autoimmunologiczne,

- hormonalne oraz środowiskowe.

Prawidłowa diagnoza, włącznie z określeniem stadium choroby, jest kluczowa w odpowiednim zaplanowaniu leczenia nie tyle samej choroby, co spowodowanej nią niepłodności.

Sprawdź jak możemy Ci pomóc

Najczęstsze objawy

towarzyszące endometriozie

Przeciętnie podczas miesiączki kobieta traci ok 30-40 ml krwi menstruacyjnej. W przypadku gdy utrata krwi przekracza 80 ml mówimy o tzw. “krwotocznych miesiączkach”, które są objawem wskazującym na zaburzenia chorobowe.

Bóle podczas owulacji i miesiączki towarzyszą większości kobiet. Jeżeli jednak odczuwasz dolegliwości w pozostałych dniach cyklu, warto skonsultować się z lekarzem by wyeliminować ryzyko choroby.

Ruchy związane ze stosunkiem płciowym mogą podrażniać endometrium, powodując ból o różnym stopniu nasilenia. W wielu przypadkach ból odczuwany przez kobietę jest na tyle silny, iż całkowicie uniemożliwia jej współżycie

Zdarza się, że ogniska endometriozy występują poza macicą, np. w dolnym odcinku przewodu pokarmowego. Powoduje to dolegliwości w obrębie jelita grubego, które manifestują się w postaci problemów z wypróżnianiem oraz objawów gastrycznych.

Krótkotrwałe bóle brzucha i okolic podbrzusza

Wzdęcia i biegunki, naprzemiennie z zaparciami

Bolesne i obfite miesiączki

Ból odczuwany w trakcie i po stosunku

Endometrioza jest bardzo częstą przyczyną niepłodności, a jej wpływ na na problemy z zajściem w ciążę zwiększa się wraz ze stopniem zaawansowania choroby. Szybka diagnoza i dobranie odpowiedniego leczenia jest w tym wypadku kluczowa dla par starających się o dziecko.

Umiejscowienie ognisk chorobowych endometriozy w pęcherzu moczowym lub dolnym odcinku jelita grubego sprawia, że krew przedostaje się do moczu i stolca. Krwawieniom tym towarzyszy zazwyczaj bardzo silny ból podczas wydalania.

Ból w dolnej części odcinka kręgosłupowego to przypadłość, na którą skarży się większość kobiet chorująca na endometriozę. Pojawienie się bólu w tym odcinku zazwyczaj nie jest związane z krwawieniem menstruacyjnym i może pojawić się w dowolnym momencie cyklu.

Krwawienie z okolicy odbytu lub dróg moczowych

Bóle kręgosłupa w odcinku lędźwiowym

Problemy z zajściem w ciążę

Ból podczas defekacji i oddawania moczu

Ogniska endometrium ulokowane w obszarze podbrzusza często powodują bolesne dolegliwości towarzyszące czynnościom fizjologicznym. To objawy często mylone z zespołem jelita drażliwego, warto więc zwrócić na nie szczególna uwagę.

Krótkotrwałe bóle brzucha i okolic podbrzusza

Bolesne i obfite miesiączki

Ból odczuwany w trakcie i po stosunku

Wzdęcia i biegunki, naprzemiennie z zaparciami

Ból podczas defekacji i oddawania moczu

Bóle kręgosłupa w odcinku lędźwiowym

Krwawienie z okolicy odbytu lub dróg moczowych

Problemy z zajściem w ciążę

Szansa na dziecko

Troska o zdrowie i własne ciało to element kobiecości. To również dbałość o to, by Twoje przyszłe dziecko mogło prawidłowo się rozwijać, a ciąża była dla Ciebie bezpiecznym i szczęśliwym okresem.

By zwiększyć szansę na zajście w ciążę niezbędne jest prawidłowe rozpoznanie stadia endometriozy i zastosowanie odpowiedniego leczenia. Stopień zaawansowania choroby nie zawsze przekłada się na intensywność występowania symptomów - nawet jeżeli objawy nie są niepokojące, warto zgłosić się na badania diagnostyczne.

Jednym z pierwszych i podstawowych badań pozwalających na prawidłowe zdiagnozowanie choroby jest laparoskopia. Pozwala ona na rozpoznanie ognisk chorobowych oraz usunięcie zmian w postaci zrostów i torbieli.

Przy podejrzeniu endometriozy niezbędne jest również badanie USG, podczas którego lekarz jest w stanie wykryć zmiany chorobowe zlokalizowane w obrębie jajników.

Ze względu na to, że komórki endometrium mogą rozprzestrzeniać się po całym organizmie i dotrzeć nawet do odległych organów, rekomendowane jest wykonanie całego pakietu badań. W przypadku gdy endometriozą objęte są inne narządy ciała, warto wykonać badania uzupełniające, takie jak np. rezonans magnetyczny, badanie przy użyciu markerów nowotworowych oraz biopsja.

Skuteczne leczenie

niepłodności

Wczesna diagnoza choroby zwiększa szanse na skuteczne leczenie niepłodności. Skontaktuj się z nami i dowiedz się więcej o metodach wykrywania i leczenia endometriozy. Otrzymaj profesjonalną opiekę i wsparcie zespołu specjalistów kliniki Artemida.

Białystok

Włókiennicza 9B/U