Co to jest HSG i kiedy się go wykonuje?

Zabieg HSG (histerosalpingografii) jest procedurą diagnostyczną, mającą na celu radiologiczną ocenę jajowodów oraz jamy macicy. Jest to jeden z podstawowych zabiegów we wstępnej diagnostyce niepłodności. Powinien być wykonany w szczególności u kobiet, które przeszły stany zapalne przydatków lub operacje w obrębie jamy brzusznej.

Po uzgodnieniu z lekarzem prowadzącym, Pacjentka jest kierowana do szpitala, gdzie wykonywany jest zabieg.

Ile trwa zabieg HSG i czy jest bolesny?

Zabieg polega na podaniu do jamy macicy i jajowodów (przez szyjkę macicy) kontrastu i wykonaniu zdjęć radiologicznych. Przeciętny czas trwania HSG to 5-10 minut. Zabieg z reguły jest bezbolesny. Czasami pojawiają się dolegliwości podobne do tych, jakie występują w trakcie miesiączki.

Jakie wymagania trzeba spełnić by przystąpić do zabiegu HSG?

Pierwszym warunkiem wykonania HSG jest przebyte szczepienie na WZW typ B (trzy szczepionki). Badanie można wykonać w trakcie cyklu szczepienia 14 dni po drugiej szczepionce.

Warunkiem wykonania badania jest prawidłowy wynik OB i stopnia czystości. Ważność obydwu badań jest krótka, więc warto je wykonać kilka dni przed hospitalizacją lub bezpośrednio przed krwawieniem miesięcznym, po którym planowany jest zabieg. Ta druga opcja daje szansę wdrożenia leczenia i w przypadku złych wyników, nieodkładania badania na kolejny cykl.

Prawidłowy wynik badania zmniejsza ryzyko ewentualnego przeniesienia infekcji z pochwy do wyższych części układu rozrodczego, co może być przyczyną zapalenia przydatków i mieć negatywny wpływ na płodność.

Kiedy najlepiej jest wykonać badania?

Badanie powinno być wykonane przed owulacją w I fazie cyklu po zakończonym krwawieniu, a przed owulacją.

Ze względu na ograniczone możliwości wykonania badań, może się zdarzyć, że trzeba będzie przełożyć je na kolejny cykl.

Czy przed zabiegiem HSG należy przyjmować leki?

Jeżeli lekarz zalecił profilaktykę antybiotykową, to należy rozpocząć przyjmowanie leków dzień przed planowanym zabiegiem ( np. Unidox 2x1 od dnia poprzedzającego przez 5 dni).

Po wypisaniu ze szpitala należy zgłosić się do lekarza prowadzącego, w celu interpretacji wyniku.