Na czym polega zabieg histeroskopii?

Histeroskopia jest zabiegiem endoskopowym. Może być zarówno zabiegiem diagnostycznym jak i leczniczym.

W trakcie zabiegu można wzrokowo ocenić jamę, kanał szyjki i jamę macicy oraz ujścia maciczne jajowodów. Zabieg pozwala ocenić obecność w jamie macicy zrostów, polipów oraz mięśniaków. Może być pomocna w ocenie wad anatomicznych, takich jak np. macica dwurożna czy obecność przegrody.

W trakcie zabiegu można przeprowadzać również zabiegi naprawcze, np. przecięcie przegrody, usunięcie polipa czy mięśniaka. Zabieg przeprowadzany jest specjalnym cienkim narzędziem nie wymagającym rozszerzania kanału szyjki. Pozwala to wykonać zabieg w znieczuleniu dożylnym lekami przeciwbólowymi. Zabieg odbywa się w klinice Artemida. Czas trwania zabiegu to ok. 10-30 minut. W trakcie zabiegu pacjentka może odczuwać niezbyt silne rozpieranie w dole brzucha.

Kiedy najlepiej jest wykonać zabieg histeroskopii?

Optymalnie jest wykonanie zabiegu po przebytym szczepieniu na WZW typ B (trzy szczepionki). Badanie można też wykonać w trakcie cyklu szczepienia 14 dni po drugiej szczepionce.

Badanie powinno być wykonane w I fazie cyklu, najlepiej bezpośrednio po zakończonym krwawieniu miesięcznym.

Zabieg odbywa się w placówce medycznej, wyznaczonej przez lekarza prowadzącego.

Jakie badania należy wykonać przed zabiegiem histeroskopii?

Warunkiem wykonania badania jest prawidłowy wyniki stopnia czystości pochwy oraz, wg. zaleceń lekarza, innych badań. Ważność badań wynosi 14 dni więc trzeba je wykonać bezpośrednio przed histeroskopią. Badanie oceny biocenozy pochwy można ewentualnie wykonać bezpośrednio przed krwawieniem miesięcznym, po którym planowany jest zabieg. Ta opcja daje szansę wdrożenia leczenia i w przypadku złych wyników, nieodkładania histeroskopii na kolejny cykl. Prawidłowy wynik badania zmniejsza ryzyko ewentualnego przeniesienia infekcji z pochwy do wyższych części układu rozrodczego, co może być przyczyną zapalenia przydatków i mieć negatywny wpływ na płodność.