Na czym polega zabieg laparoskopii?

Laparoskopia jest zabiegiem endoskopowym. Polega na bezpośrednim oglądaniu macicy, jajników i jajowodów poprzez wprowadzony do jamy brzusznej układ optyczny.

Może być zarówno zabiegiem diagnostycznym, jak i leczniczym. Wykonywana jest w warunkach szpitalnych (pobyt 3-dniowy; w drugiej dobie wykonywany jest zabieg, natomiast trzeciego dnia Pacjentka opuszcza Klinikę).

W trakcie zabiegu można wzrokowo ocenić macicę, jajowody, jajniki oraz wszystkie otaczające je tkanki. Zabieg pozwala zweryfikować drożność jajowodów, ocenić obecność pozapalnych lub pooperacyjnych zrostów. Jest też techniką pozwalającą potwierdzić lub wykluczyć obecność endometriozy.

W trakcie zabiegu laparoskopii można przeprowadzać  różne zabiegi naprawcze, np. usunięcie torbieli jajników, usunięcie zrostów, przeprowadzenie zabiegów na jajowodach (np. usunięcie  ciąży pozamacicznej, usuwanie jajowodów w sytuacji obecności wodniaków).

Czy zabieg laparoskopii przeprowadzany jest pod znieczuleniem?

Laparoskopia przeprowadzana jest w znieczuleniu ogólnym na sali operacyjnej. Polega na wprowadzeniu do jamy brzusznej odpowiednich narzędzi, poprzez ok. 0,5-1 cm nacięcia. Po zabiegu pacjentki odczuwają niewielkie dolegliwości w miejscach wprowadzenia narzędzi, czasami w okolicy barków.

Kiedy najlepiej jest wykonać zabieg laparoskopii?

Optymalne jest wykonanie laparoskopii po przebytym szczepieniu na WZW typ B (trzy szczepionki). Badanie można też wykonać w trakcie cyklu szczepienia 14 dni po drugiej szczepionce.

Jakie badania należy odbyć przed planowanym zabiegiem laparoskopii?

Warunkiem wykonania badania jest prawidłowy wyniki morfologii, układu krzepnięcia, Na, K, stopnia czystości pochwy oraz, wg zaleceń lekarza, innych badań. Ważność badań wynosi 14 dni, więc warto je wykonać bezpośrednio przed hospitalizacją. Badanie oceny biocenozy pochwy można ewentualnie wykonać bezpośrednio przed krwawieniem miesięcznym, po którym planowany jest zabieg. Ta opcja daje szansę wdrożenia leczenia i w przypadku złych wyników, nieodkładania laparoskopii na kolejny cykl.

Prawidłowy wynik badania zmniejsza ryzyko ewentualnego przeniesienia infekcji z pochwy do wyższych części układu rozrodczego, co może być przyczyną zapalenia przydatków i mieć negatywny wpływ na płodność.

Czy to prawda, że do zabiegu laparoskopii potrzebuję zaświadczenia od lekarza rodzinnego?

W przypadku, gdy choruje Pani na inne poważne choroby, w tym choroby serca, płuc, cukrzycę, choroby tarczycy lub inne, przed położeniem się do szpitala powinna Pani odwiedzić swojego lekarza prowadzącego (najczęściej internistę) i poinformować go o planowanym zabiegu w znieczuleniu ogólnym. Lekarz powinien wydać Pani zaświadczenie o braku przeciwwskazań do zabiegu i znieczulenia.